Ahad, 23 Januari 2011

5 TIPS PENGUKUH JIWA ( II )

3.  INGAT JANJI ALLAH

      Meyakini bahawa hidup ini bagaikan siang dan malam yang pasti silih berganti. Tak mungkin siang terus-menerus....dan tak mungkin juga malam terus-menerus...Pasti setiap kesenangan ada penghujungnya..begitulah masalah yang menimpa kita..pasti ada akhirnya...Kita harus sabar dan tabah menghadapinya.
      Ujian yang diturunkan Allah kepada kita ..pasti telah ditetapkan dengan penuh keadilan. Tak mungkin ujian yang menimpa itu ..melampaui batas kemampuan kita. Kerana Allah tak pernah menzalimi hamba-hambaNya...
      Ingatlah bahawa segala fikiran negatif dan emosi buruk kita hanya kan menyulitkan dan mensengsarakan diri kita sahaja. Pujuklah hati agar tidak menekan diri sendiri ... Hati dan fikiran kita dipujuk agar tetap tenang..tabah dan sabar.
      Kita harus berani menghadapi karenah masalah ..ujian demi ujian..kita tak boleh lari dari kenyataan..kerana ianya tak akan dapat menyelesaikan masalah yang kita hadapi malah turut menambahkan lagi masalah kita.
      Jadi..apa yang berlaku harus kita hadapi dengan baik..Kita tak boleh mudah menyerah..kita tak boleh menyerah kalah.....Seberat manpun ujian Allah kepada kita...ingatlah dan yakinlah dengan janji Allah...:  "Fa innama'al usri yusran..inna ma'al usri yusran.."Maka sesungguhnya kesulitan itu pasti ada kemudahan...dan bersama kesulitan itu pasti ada kemudahan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan