Ahad, 23 Januari 2011

5 TIPS KEWANGAN YANG BAGUS...

1.  Biar hidup sederhana, rumah sederhana, kereta sederhana, tapi tak berhutang. Daripada hidup mewah, rumah besar, kereta hebat , tetapi hutang keliling pinggang dan terkejar-kejar nak bayar payment setiap bulan ! Ramai 'orang kaya' hidup begini !!

2.  Bagi yang dah berkeluarga..pengurusan wang adalah tanggungjawab semua..suami..isteri & anak-anak. Kalau nada bijak urus wang, tapi ahli keluarga lain tak pandai..bocor juga !! Sering bawa berbincang isu wang dengan pasangan. Mulakan didikan wang kepada anak-anak daripada umur yang muda. Galakkan mereka menabung dan hargai wang yang diberi.

3.  Awal tahun kita sering ada matlamat kewangan. Seperti pendapatan bertambah 30% atau tambahkan keuntungan perniagaan kepada RMxxxxx dan sebagainya. Kita sering fokus kepada berapa banyak yang kita nak DAPAT. Tetapi jangan lupa...kita juga kena letak matlamat berapa banyka yang kita nak JIMAT !! Kerana kalau banyak kita DAPAT...tapi tak banyak yang kita JIMAT...maka tak guna juga !!!

4.  Apa saja yang tak diingini terjadi..yakin bahawa ada hikmah disebaliknya ! Sekiranya tertutup satu pintu rezeki..terbuka lagi beberapa tingkap rezeki yang lain..!! Don't worry...Rezeki Allah yang beri ! Kita cuma perlu berusaha dan bertawakal sahaja....

5.  Prioriti utama adalah lindungi diri sendiri dahulu..denga simpanan kecemasan sekurang-kurangnya untuk menyara diri (dan keluarga) 3 - 6 bulan. Kemudian baru fikirkan nak melabur..atau nak mulakan perniagaan..atau beli barangan besar seperti kereta dan rumah baru. Nama pun simpanan kecemasan....kalau takde memang bahaya untuk diri...!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan