Ahad, 23 Januari 2011

5 TIPS PENGUKUH JIWA ( I )

1.  DUNIA INI SEMENTARA..ALLAH JUA PENENTU SEGALANYA..
     Sentiasa menyedari bahawa hidup ini hanyalah sementara dan permainan sahaja . Kita hidup di dunia ini hanya sekali..maka dengan itu kita tidak boleh mensia-siakannya dengan dengansesuatu yang tidak bermakna.
    Ikhtiar desertai dengan niat yang sempurna ..itulah yang perlu ada. Perkara apapun yang terjadi..kita sepatutnya menyerahkan kepada Dia Yang Maha Esa Lagi Maha Mengetahui agar menetukan yang terbaik buat kita. Kita juga harus sedar bahawa segala yang terbaik pada pandangan kita ..belum tentu terbaik bagi kita menurut Allah S.W.T.
    Pengetahuan kita tentang diri kita mahupun tentang apapun jua...amatlah terbatas. Sedangkan pengetahuan Allah S.W.T. mengatasi segala-galanya. 
    Ingatlah bahawa Allah S.W.T itu adalah Maha Adil Lagi Bijaksana.....

2.  REDHA

      Realiti hidup yang terjadi pada kita..kita harus terima dengan redha dan seadanya. Itulah kenyataan dan episod hidup yang harus kita jalani...Emosional..sakit hati..tertekan..ataupun apa jua perkara yang membuat hati kita menjadi  kecewa dan sengsara..harus kita tinggalkan. Ingatlah bahawa..samaada kita kecewa atau tertekan atau tidak gembira..atau kita tidak tertekan dan gembira..ia tetap begitu jadinya....
      Maka adalah lebih baik kita redha dan terima apa yang berlaku dengan berlapang dada dan hati yang terbuka. Pahit kita telan...manis pun kita telan.Nikmatilah pahit manis itu seadanya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan